Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi on pitkäjänteinen mutta usein kannattava prosessi.
Edelleen myös suuri osa B2B- päättäjistä aloittaa ostopolkunsa Google- haulla. Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että tulet heille näkyviin etkä menetä potentiaalisia asiakkaita.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen optimoimista Google- ystävällisemmäksi. Tavoitteena on, että sivusto nousee optimoinnin jälkeen hakutuloksien kärkeen relevanteilla hakusanoilla.
Se pitää sisällään esimerkiksi verkkosivuston teknistä kehitystä, sisällön viilausta, ja ns. linkkien rakennusta.
Netti on pullollaan samalta kuulostavia selityksiä siitä, miten hakukoneoptimointi käytännössä toimii. Jos haluat mennä lukemaan niitä, googlaa vaikka "mitä on hakukoneoptimointi".
Sen sijaan että itse toistaisin samat asiat kun kaikki muutkin, kerron mielummin suoraan mitä hakukoneoptimointi pohjmmiltaan on: verkkosivuja optimoidaan niin, että ne näkyvät hakutuloksissa relevanteilla hakusanoilla. Tämän seurauksena sivustolle päätyy enemmän kävijöitä, jotka muuttuvat lopulta asiakkaiksi.
Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttaa yksinkertaistettuna kaksi tekijää: se, kuinka kilpailtu ala on kyseessä, ja kuinka monelle haksusanalle halutaan sijoittua. Projektien kesto on 6-12 kuukautta. Yksinkertainen yhden hakusanan optimoinnin hinta alkaa yleensä 500€/kk, ja laajemmat projektit voivat olla 2500€/kk tai enemmän. Jos joku tarjoaa sinulle hakukoneoptimointia alle 500€:lla kuukaudessa, suhtaudu skeptisesti.
Selvitetään yhdessä, mitä haluatte avainsanatutkimuksella saavuttaa. Katsotaan myös nykytilannetta, eli millä avainsanoilla tällä hetkellä sivustollenne päädytään.
Alan erilaisilla työkaluilla selvittämään, mitä hakutermejä asiakkaasi käyttävät. Otan esimerkiksi selvää sanojen hakuintentiosta, ja karsin pois sellaiset sanat joille ei ole hakijoita.
Saat selkeän ja helposti ymmärrettävän raportin siitä, mitä asiakkaasi Googlesta hakevat ja miten paljon. Käymme tarvittaessa raportin yhteisesti läpi.
Kun tarvitset apua B2B- yrityksesi verkkosivuasioissa, hakukoneoptimoinnissa tai avainsanatutkimuksessa, tiedät keneen olla yhteydessä.