Monilla saattaa olla mielikuva, että hakukoneoptimointi on hyödyllistä vain paikallisesti toimiville kivijalkayrityksille. Tässä artikkelissa käyn tarkemmin läpi, miten hakukoneoptimointi toimii B2B-kentässä ja mitä hyötyjä siitä voi olla.
Kun kohdeasiakkaasi etsii ratkaisua ongelmaansa verkosta, minne hän päätyy, jos yrityksesi ei näy hakutuloksissa? Oikein arvattu, hän päätyy kilpailijasi sivuille.
Jos yrityksesi taas näkyy säännöllisesti Googlen ensimmäisissä hakutuloksissa, saat heti asiakkaan huomion ja rakennat luottamusta.
Digimarkkinoinnissa maksettu mainos ei aina mene relevantin henkilön eteen. Jokaisesta sadasta ihmisestä, jolle mainos näkyy, ehkä kymmenen on potentiaalisia asiakkaita. Näistä kymmenestä hyvällä tuurilla kahdella voi olla tarve juuri sinun tuotteellesi tai palvelullesi.
Hakukoneoptimoinnin asiakkaat sen sijaan ovat jo valmiiksi kiinnostuneita, ja suurin osa heistä on relevantteja yrityksiä. Kun näyt sadalle yrityspäättäjälle, jotka googlaavat esimerkiksi myyntivalmennuksen hintaa, saat rahoillesi huomattavasti enemmän tuottoa kuin näkyessäsi sadalle satunnaiselle Facebookin selaajalle.
Vertauskuvana voisi ajatella, että mainonta on kuin lehtisten jakamista yritysten postilaatikkoihin, kun taas hakukoneoptimointi on hyvän ständipaikan hankkimista alasi messuilla.
Kun sivusto saadaan näkymään hakutuloksissa, se ei sieltä heti katoa, vaikka aktiivinen optimointityö lopetettaisiinkin. Sivusto pysyy siis näkyvillä potentiaalisille asiakkaille pitkään.
Näin ollen sivustolle saapuu tasaiseen tahtiin relevantteja kävijöitä, joista tulee tasaiseen tahtiin laadukkaita yhteydenottoja. Ilman tarvetta huhkia kylmäsoittoja tai maksaa jatkuvasti mainoskampanjoista.
Tutkimusten mukaan 71 prosenttia B2B-ostajista aloittaa ostopolkunsa Google-haulla.
LinkedIn-profiilin ja verkkosivujen viilaus on toki tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on se, että näkyy siellä, missä B2B- ostajat todella aloittavat ostopolkunsa.
Hakukoneoptimointi auttaa yritystäsi näkymään juuri silloin, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät ratkaisuja ongelmiinsa.
Se tuo sivustollesi jatkuvaa ja relevanttia liikennettä, rakentaa luottamusta ja tuo laadukkaita liidejä ilman kylmäsoittoja tai jatkuvia mainoskuluja.