Tappoiko tekoäly hakukoneoptimoinnin?

Tekoäly myllertää yhä alaa kuin alaa, ja ilmapiirissä on havaittavissa paniikkia. Miten käy hakukoneiden - siirtyvätkö asiakkaat pikkuhiljaa pois Googlesta ja tekevät ostopäätökset jatkossa vain ChatGPT: siunaamana? Tarkastellaan asiaa hieman faktojen pohjalta.

Tappoiko tekoäly hakukoneoptimoinnin?

Google ei ole hävinnyt minnekäään

Vaikka tekoälytyökalut kylpevätkin hypessä ja suosiossa tällä hetkellä, on Google edelleen se kanava, joita ihmiset suosivat kaikkien ylitse.

Olen itse 22- vuotias diginatiivi, ja käytän Chat GPT:tä päivittäin.

Saatan etsiä tietoa aiheesta ja jopa eri palveluntarjoajsita, mutta lopullisen ostopäätöksen teen lähes poikkeuksetta Googlen kautta.

Jos minäkään en ole siirtynyt pois Googlesta, en usko että maansiirtofirman toimitusjohtajakaan on.

Informatiiviset haut (esim. “osakeyhtiö vs toiminimi”) ovat siis todennäköisesti vähentymässä Googlesta ja siirtymässä tekoälyyn.

Mutta ostopäätökset tehdään edelleen googlessa.

Älä osta huijarilta “tekoälyoptimointia”

Vaikka kuinka joku toisin väittäisi, fakta on tämä:

Kukaan ei vielä täysin tiedä, miten “tekoälylle optimoidaan”.

Jos joku myy sinulle palvelua, jossa hän lupaa “hyvän sijoituksen tekoälyssä”, kannattaa säästää rahasi ja juosta karkuun.

LLMs.txt: hyvä esimerkki siitä, miten vähän tiedämme

Vuonna 2023 julkaistiin “llms.txt”-niminen tekstitiedosto, jonka ideana oli että kun sen lisää sivulle, tekoäly osaa käydä läpi sivuston ja siten listata sen vastauksissaan.

Samalla lailla kun perinteinen robots.txt toimii, mutta hakukoneiden sijasta tekoälylle.

Ajatus tässä oli tietenkin jalo, mutta todelllisuudessa mikään suuri tekoäly kielimalli ei alkanut käyttämään sitä.

Tekoälyoptimointi = hakukoneoptimointi, ainakin toistaiseksi

Tällä hetkellä tekoälyoptimointiin pätee samat periaatteet kun hakukoneoptimointiin.

Jos haluat näkyä tekoälyn tuloksissa silloin kun joku hakee tuotettasi/palveluasi tekoälyltä, tee täysin samat toimenpiteet kun mitä tekisit Google optimointiin:

  • Luo relevanttia ja laadukasta sisältöä
  • Korjaa tekniset ongelmat ja varmista ettei sivulla ole rangaistuksia
  • Sivuston auktoriteetti = linkkien rakennus

Kun siis teet hyvää SEO:a, teet samalla hyvää tekoälyoptimointia.

Yhteenveto: Älä hylkää Googlea ja hyppää pää edellä tekoälyyn

Tekoäly ei ole tappanut hakukoneoptimointia.

Tällä hetkellä se ei edes uhkaa sitä.

Jos haluat saada verkkosivuillesi kävijöitä ja yhteydenottoja kiinnostuneilta asiakkailta, keskity hakukoneoptimointiin, äläkä tuhlaa aikaasi tai rahaasi “tekoälyoptimointiin”.

Explore our collection of 200+ Premium Webflow Templates

Need to customize this template?Hire our Webflow team!